Oavsett hur kunnig du är inom internet, hosting och webbhotell, så kan du råka ut för problem som du behöver ha lösta, och det snabbt. Om din webbplats skulle ligga nere eller om du har något problem med behörigheter till databaser och filer vill du ha hjälp omedelbart, även klockan 04:00 en söndag natt (av någon anledning är det alltid på de mest obekväma tiderna som alla problem uppstår!).
Så, vilken service kan du begära av kundtjänsten på ett webbhotell? Ska det finnas personal tillgänglig dygnet runt, året runt? Ska du kunna räkna med att få ett svar på din fråga inom bara några minuter? Egentligen är svaret nej. Om du vill ha en sådan exemplarisk service kommer det att kosta. Dessutom är det inte många webbhotell som har en sådan omfattande service över huvud taget.
I webbhotellbranschen i Sverige är det standard att kundtjänsten är öppen mellan 08-21 på vardagar. Hos vissa webbhotell är kundtjänsten lite extra morgonpigg. Hos andra håller man öppet lite längre. På helgerna kan du räkna med att kunna få tag på kundtjänst åtminstone på förmiddagen.
Vid de tider som kundtjänsten är online ska du kunna räkna med att kunna ringa, skicka e-post och chatta. Du bör även ha möjlighet att kontakta kundtjänst via Facebook och/eller Twitter. När du kontaktar kundtjänst på ett svenskt webbhotell kan du rimligen förvänta dig att få ett svar skyndsamt, eller åtminstone inom ett par timmar. Svarstiden beror dock givetvis på beläggningen samt ärendets komplexitet. Om du skickar e-post när kundtjänst har stängt är det normalt så att ditt ärende ligger först i kön nästa dag.